Šta se može očekivati od grčkog tržišta nepokretnosti u narednoj sezoni? Pet pitanja za koja sve zanimaju

Naš sagovornik je Damianos Sahbazidis, zamenik generalnog direktora Grekodom Development-a, kompanije koja je, uprkos svim nevoljama i komplikacijama koje su nastale zbog uvedenih mera i lockdown-a, uspela da sačuva vodeću ulogu na polju razvoja i kupoprodaje nepokretnosti u Grčkoj i na Kipru.

U centru naše pažnje je grčko tržište nekretnina koje se, zajedno sa ukupnom ekonomijom zemlje, suočava sa nekoliko izazova.

Izabrali smo pet pitanja koja najviše zanimaju pojedince sa kapitalom i željom da kupe nekretninu u Grčkoj. U nastavku su predviđanja Damianosa Sahbazidisa koja se odnose na razvojne potencijale grčkog tržišta nekretnina u narednom periodu.

Da li su Vas uvedene mere zaštite građana od širenja pandemije primorale da ograničite svoje poslovanje sa stranim državljanima?

  • Definitivno je usporavanje uočljivo, ali tržište nije stalo. Ako govorimo o lokalnom tržištu nekretnina, situacija se ovde zapravo nije mnogo promenila; Grčke nepokretnosti se prodaju i kupuju u istom obimukao i pre. Poteškoća ima sa stranim klijentima, koji žele da kupe nekretninu u Grčkoj, a suočavaju se sa ograničenjima putovanja. Kao što znamo, od početka prošle godine uvedene su vrlo stroge mere za zaštitu od širenja koronavirusa. Svakako su, s jedne strane, ove mere opravdane; Grčka je jedna od zemalja koje se uspešno suočavaju sa posledicama ove pandemije. S druge strane, država danas nastavlja da funkcioniše u lockdown-u, u skladu sa međunarodno preporučenim merama, dok su se tokom prethodne godine restriktivne mere menjale.
  • Uprkos složenosti situacije, pronašli smo kompromisno rešenje za privatne investicije u Grčkoj, drugim rečima, za strane investitore, uvođenjem posebnih dokumenata – pozivnih pisama za ulazak u zemlju kako bismo završili postupak kupoprodaje. Ne mogu da kažem da je ovih klijenata bilo mnogo, ali uspeli smo da uspešno završimo određeni broj kupoprodaja. Zabrinutost kupaca takođe je uticala na njihove odluke; mnogi potencijalni klijenti nisu uspeli da putuju zbog opasnosti od zaražavanja.
  • Internet prodaja je postala učestalija. Ovo je pogodno samo za one kupce koji redovno posećuju Grčku i dobro poznaju posebnosti i detalje određenih regija u zemlji. U ovom slučaju, algoritam je sledeći; kupac bira nekretninu na daljinu i potpisuje punomoćje advokatu koji se nalazi ovde, u Grčkoj i koji završava kupoprodaju. Kao rezultat, nakon ukidanja mera, strani državljanin će moći da poseti svoj novi dom.

Da li je pandemija donela neke pogodnosti za klijente?

  • Pre svega, tu je obim ponude za pristojne nekretnine u Grčkoj. Zbog smanjenja potražnje, broj nekretnina se naglo povećao, i dok su u prošlosti ovakve nekretnine prodavale ‘‘dok kažeš keks‘‘, danas su i dalje dostupna u ponudama na portalima, što potencijalnim kupcima omogućava uravnotežen izbor, kako bi odabrali najbolje od najboljeg.
  • Secondly – no severe differences emerged in the “quality-price” scale. The price range for any property remains the same, so there is no reason to mention a decrease in prices.
  • Drugo - nisu se pojavile ozbiljne razlike što se tiče odnosa „kvalitet-cena“. Raspon cena za bilo koju nekretninu ostaje isti, pa nije opravdano spominjanje pad cena.
  • Treba pomenuti i psihološki faktor; s obzirom da ne postoji mogućnost da se sastanete sa izvođačima i uživo pogledate nekretninu, kupac razmatra veći broj predloga. Ograničenja su omogućila da male pregovori budu učestaliji. Drugim rečima, potencijalni klijenti su stekli mogućnost da utiču na tok pregovora i vrlo je racionalno koriste.

Možete li nam reći iz kojih zemalja dolazi najveći broj kupaca?

  • Najaktivniji među stranim kupcima su stanovnici Bugarske, za koje su nekretnine u severnim oblastima veoma atraktivne zbog geografske blizine; ako postoji slobodan ulazak u zemlju, lako se stiže do nepokretnosti sopstvenim vozilom.
  • Lokalno stanovništvo je najbrojnije među kupcima na lokalnom tržištem, dok što se inostranog kapitala tiče, nemački i britanski državljani prednjače kada je kupovina na daljinu u pitanju. To su uglavnom pojedinci koji su više puta posetili zemlju i tačno znaju gde i kakvu imovinu nameravaju da kupe.

U čemu je tajna Grekodom-ove vodeće uloge?

  • Stabilnost naše kompanije kao partnera ogleda se u činjenici da pripadamo čuvenoj „Mouzenidis Group“, sa čvrstim i rastućim poslovanjem. Naše kancelarije posluju u celoj Grčkoj, a kompanija ima predstavništva u 14 zemalja, dok imamo približno 2600 partnera u Evropi, Aziji i ZND. Jedna smo od retkih kompanija koje posluju i na lokalnom i na stranom tržištu u oblasti nekretnina u Grčkoj. Naši menadžeri koji govore 15 jezika na raspolaganju su našim klijentima, uz čitav niz usluga; od pomoći pri izboru nepokretnosti do raznih usluga nakon prodaje.

Koji su potencijali za razvoj tržišta nekretnina u narednih šest meseci?

  • Nadamo se da će turistička sezona 2021 biti moguća, da će se ukinuti lockdown i interne mere karantina. Postoje razlozi koji opravdavaju ova nadanja: Grčka ima najstrože mere karantina u okviru Evropske unije. Otvaranje granica pojačaće dinamiku prodaje i, naravno, rast cena. Algoritmi kojima grčka Vlada potpomaže stvaranje jedinstvenog zdravstvenog pasoša dodatno će doprineti pravovremenom oporavku turističke industrije a samim tim i povećanom interesovanju za grčka nekretnine.

Prijava za Newsletter